Акциите на Манчестър Юнайтед заинтересуваха мощни инвеститори
Н. Гавазов
Днес стана известно, че BlackRock, една от най-крупните инвестиционни компании в света е закупила 3.3 милиона акции на Манчестър Юнайътед по 16.7 $ за акция. Цялата сделка се оценява на 55 милиона долара. Сега BlackRock притежава 2% от целия клуб и около 8.5% от акциите клас „А" (Б.ред. Sky Sports съобщи за 8%, което не отговаря на истината).
Акциите, на които бяха предрекли голям срив, сега показват отлични резултати на пазара и тяхната стойност нарасна на 35% за последните три месеца, което се оказва, че е най-печелившият продукт на Американската Борса.
Причините са прости, като тенденцията ще продължи: комерсиалната дейност на Юнайтед не пада и неотдавна английският клуб обяви своя пети спонсор за януари. Подобна активност, а също така очакваните приходи от телевизионни права за всички английски клубове от следващия сезон, кара инвеститорите да обръщат по-голямо внимание на активите, които бяха смятани за рисковани през лятото.
Също така снощи аналитици от Bank of America Merrill Lynch повишиха рейтинга на акциите и посочиха, че в следващите 12 месеца той непрекъснато ще се покачва, като най-голям ще е растежа от септември, което предполага, че в края на лятото и началото на есента ще има значително търсене на акции на Манчестър Юнайтед.
Сподели
Рискът е, че по принцип инвеститорите много често се водят от емоции. И, примерно след пенсионирането на Сър-а, ако се влоши играта на отбора и оттам намалее броя на чакащите на опашка нови спонсори, това ще се отрази на акциите и ще започнат да падат. Пример е Apple Inc. Преди 3 месеца тя стана компанията с най-висока пазарна капитализация за всички времена (без отчитането на инфлацията за периодите), но сега акциите са 30% под тогавашните нива, заради невъзможността да се поддържат постоянно добри резултати и да се запази тази скорост на нововъведения. С две думи: заради нереално високите очаквания.
Качването на Борсата дава реална оценка за клуба. А до преди това разни одиторски компании изтъкваха някакви цифри в милиарди, които общо взето си ги смучиха от пръстите.
В момента никой не гледа дълговете на Юнайтед, а възможността на растеж в търсенето на бренда. И оттук отново възниква онзи въпрос за Икономиста от Сев. Лондон: Дали ако не беше събрал един добър отбор, макар и по-скъп, не можеше да покрие всички тези разходи от нови спонсори? Защото сега още има някаква инерция от сезон 2004, но тя няма да е до безкрай. И ако не са в топ 4 спонсорите едва ли сами ще се натискат пред офисите на "Емирейтс", за да си дават парите.
п.п. Дали има някаква статистика за продадените фланелки на Арсенал и МЮ? Това е едно сравнително неголямо перо приходи, но все пак показва популярността на отбора.