Чужд сред свои


Н. Гавазов

 Чужд сред свои

В края на миналия месец се появи едно проучване на Der Spiegel, което показа много  любопитни резултати - РБ Лайпциг е с най-малка фенска маса в елита на Германия, по-малка даже от скромния Падерборн, но "биковете" са много популярни зад граница и по този показател се нареждат веднага след Байерн Мюнхен и Борусия Дортмунд. Няма съмнение, че става дума за едно интересно явление, което си прокарва път в немския футбол и чиято внимателна дисекция ни кара да очакваме сериозни промени в иначе спокойна и държаща на правилата Германия. Ако трябва да сме честни, този материал бе замислен още през зимата, но неговата актуалност никак не се е загубила, особено на фона на кризата, която сполетя футбола.

Въпросът е, защо немските фенове ненавиждат новата сила на футболната карта на Германия, а и на Европа?

Австрийският производител на напитки Red Bull направи първите опити да се присъедини към света на немския футбол  още през 2006 г., опитвайки се да купи ФК Заксен Лайпциг. Сделката не се състоя поради протести и заплахи от страна на феновете. Не се получиха нещата и с Мойзелвиц, а Айленбург демонстративно напусна преговорите и в крайна сметка австрийците закупиха лиценза на Маркранщад, който се състезаваше в пета дивизия.

Клубът от 15-хилядния град, на 15 минути път с кола от Лайпциг, веднага промени логото, цветовете и бе преименуван на Разенбалшпорт Лайпциг.

"Спорт с топка на тревата на Лайпциг" е повече от странно име за футболен клуб, нали? Но в същото време всички пишат за "Ред Бул Лайпциг“, а това означава, че идеята на отговорниците за маркетинга в компанията Red Bull работи. Впрочем, австрийците биха се радвали веднага да назоват клуба си Red Bull и направиха такъв опит, но германските закони забраняват имена в чест на спонсора, така че трябваше да се измисли име с идентични инициали.

Друга забрана е използването на логото на клуба за рекламни цели (изключения се правят само за "заводските“ клубове като Байер и Карл-Цайс Йена). Вместо десетки думи, опитайте се да намерите 10 разлики между логото на Red Bull и РБ Лайпциг: по феноменален начин адвокатите от клуба успяха да се възползват от тази опция. А сега познайте, какъв прякор за отбора започна да се промотира усилено? "Червените бикове" (Die Roten Bullen на немски, Red Bulls на английски), тук познахте.

Заобикалянето на правилата с името и логото не са единствените нарушения на "биковете". Броят на раздразнените германци се увеличи и заради това, че клубът без никакви скрупули зачеркна фундаменталното правило в немския футбол  "50 + 1". Според това правило 50% + 1 дял от клуба трябва да принадлежи на членовете му, което изключва възможността да го превърне в играчка в ръцете на олигарси, шейхове, суверени фондове, пишман-приватизатори или на хора с куфарчета, набедени за бизнесмени (какъвто например е печалният опит с България).

Разбира се, Red Bull можеше да следва пътя на собственика на Хофенхайм  Дитмар Хоп - в Германия ще ви позволят да закупите клуба, ако сте инвестирали в него "значителни средства“ в продължение на 20 поредни години. Австрийският концерн обаче нямаше време да чака, особено на фона на сегашната динамика в света и в частност във футбола.

До 2014 г. членовете на РБ Лайпциг трябваше да плащат по 800 евро годишно. За сравнение, членството в Байерн Мюнхен струва около 60 евро на година. Освен това разглеждането на заявката можеше да продължи до шест месеца и клубът има право да откаже членство без да дава каквито и да е обяснения. На практика, 98% от членовете на РБ Лайпциг по някакъв начин се оказаха свързани с Red Bull.

След края на сезон 2013/14  РБ получи промоция за Втора Бундеслига и съответно привлече вниманието към себе си. Поредица от материали в пресата, протести на фенове от Саксония, а и в останалите части на Федералната република, проверка на Германската футболна лига накараха футболните власти да поискат от  клуба да намали членския внос, както и да направи процедурата за влизане по-открита. Мислите ли, че в Red Bull се притесниха от тези мерки на Германската футболна лига? Компанията бързо намери нов начин да заобиколи изискванията: сега всеки почитател на футбола може да стане член на клуба, но няма да получи право на глас.

През 2019 г. марката Red Bull бе оценена на 9.9 милиарда долара, като продаде 6.8 милиарда кутии енергетични напитки (увеличение с 8%) в 171 страни, но австрийците не смятат да спират да се развиват. Една от ключовите области за насърчаване и увеличаване на познаването на марката Red Bull е спортният сектор. През 2012 г. компанията похарчи 500 милиона евро само за спортен маркетинг. Сега Red Bull спонсорира / притежава 15 отбора в 11 различни спорта, от футбол и Формула 1 до скейтборд и сърф.

В допълнение към Розенбалшпорт от Лайпциг, футболният портфейл на компанията включва Ню Йорк Ред Булс, Ред Булс Брагантино (Бразилия), Лиферинг (Австрия). А има още и Ред Бул Залцбург, който компанията официално не притежава, но се води основният спонсор там. Именно този аргумент на адвокатите на компанията позволява на клубовете едновременно да участват в Шампионска лига или Лига Европа.

Забележим е подходът на Red Bull към маркетинга - може би най-агресивен в цяла Европа. За компанията не е достатъчно само да има нейно лого на болидите във Формула 1 - тя създаде свой собствен отбор. Не е достатъчно да има реклама на гърдите на футболистите - отново се прави собствен отбор. Киберспорт? Вместо пасивно да гледа, Red Bull сам организира Red Bull Dragon Ball FighterZ World Finals!

Организиране на скок с парашут от стратосферата от височина 38 969 метра? О, това е лесно! Австриецът Феликс Баумгартнер разви скорост от над 1357 км / ч при свободно падане, което продължи 4 минути 20 секунди, а само на живо тази акция в YouTube бе наблюдавана от осем милиона души. Така Red Bull се озова и в стратосферата!

Но нека се върнем към футбола. Първият, исторически за Розенбалшпорт плейоф в Шампионска лига бе срещу Тотнъм. Миналогодишният финалист в главния европейски клубен турнир. С наставник Жозе Моуриньо. И със звезди като Уго Лорис, Тоби Алдервейрелд, Лукас Моура, Деле Али и други. Резултатите ги знаем - "биковете" са на четвъртфинал след категоричното 4:0 от два мача. А що се отнася до Бундеслигата, тимът е на пет точки от лидера Байерн Мюнхен.

И в края на краищата, какво значение има написаното в немските медии? Или протестите на феновете на другите клубове?

Важното е, че всеки път, когато играчите на Red Bull ритат топката, без значение какъв е футболистът - американски, австрийски, немски или бразилски - това е поредната реклама на компанията, още един плюс към броя на продадените милиарди консервни кутии.

Не по-малко важно е, че "биковете" показват добра и приятна за окото игра, клубът залага на младежите, изключително грамотно разполага със средствата и по всякакъв начин се опитва да спечели добро име, спонсорирайки различни програми, спортни училища, национални проекти и млади футболисти от различни краища на Германия. Всичко това радва феновете  по целия свят - РБ Лайпциг вече има свой фен - клуб дори в далечно Мексико!

Да, вероятно немските почитатели на футбола никога няма да признаят "биковете" за свой отбор. Но от друга страна успехите на Розенбалшпорт могат да доведат до революционно счупване на преградата от  правилото "50+1" и това да доведе до наливане на повече пари в немския футбол, особено на фона на сегашната криза. И кое му е лошото, ако това става прозрачно и почтено, както в момента го прави Red Bull?

  Сподели
528