Има ли идиоти?


Н. Гавазов

Има ли идиоти?

"Най-опасната от всички короновани лъжи е святата, осветената, привилегированата лъжа - лъжата, която всеки приема като шаблонна истина. Тя е плодовитата майка на всички общоизвестни заблуди и измами. Това е хидроглавото дърво на безумието с хиляди корени. Това е един социален тумор!"

                                                                                                Антон Ла Вей 

 

Вчера, докато се опитвах да свърша и малко мъжка работа в дома си, слушах някаква телевизия, в която астроложка подробно обясняваше какво ни чака през годината на Овцата, Козата, Хлебарката или нещо подобно и даваше съвети какво трябва да прави всеки представител на зодиака, за да се спаси от ретроградния Меркурии, досадния Сатурн и агресивния Марс през настоящата седмица. Никога не обръщам внимание на подобни бълвочи, които се опитват да втълпят на хората, че не ние, а някакви неизвестни сили решават съдбата ни.

Ушите ми обаче щръкнаха, когато при смяната на канала попаднах на информацията, че мачът България - Италия е донесъл рекорден рейтинг. 700 000 човека гледали срещата. Бре. А аз да взема да пропусна това емоционално и важно събитие в съботната вечер. Как е възможно!

Спокойно, казвам го с ирония. Минаха времената, когато от научен интерес се принуждавах да гледам и слушам чалга парчета - от онези, в които девойки със силиконов хемороид на устата издаваха някакви звуци, които би трябвало да бъдат песен, до другите, в които нощните звезди на Студентски град правеха някакви движения по терена, които, предполагам, някои наричат футбол. Специфичен, български футбол.

Новината по телевизията обаче ме хвърли в размисли, а днес ме накара да се поразровя - не, че не знаех кой прави проучването, но все пак нека проверя дали предположенията ми ще се оправдаят. Впрочем, какво значение има кой обобщава данните? По-важно е кой плаща.

Оказва се, че данните са на ГАРБ - официалната пийпълметрична агенция, чиито собственик дори не е известен. Няма да навлизам в дълбочината на темата, но знаем как в България се събират, обработват и предоставят данни. Спомням си, че навремето по една телевизия пак по подобен начин се тръбеше, че 1 милион българи са гледали ЦСКА - Лудогорец. Тази информация обаче изчезна много бързо, след като съвсем случайно в Sport Mediaset бе съобщено, че всъщност срещата е била гледана само от 100 000 човека.

Връщайки се назад във времето, в ума ми изплуват и други спомени.

Например, как вече трета година очаквам отговор от БФС за посещаемостта в А група и как тази информация бе предоставена от чужда държава.

Как преди две години по телевизията съобщиха, че на Локомотив Пловдив - Левски са дошли 18 000 зрители. А стадионът, който тогава бе в ремонт е с капацитет от 12 000 човека.

Как на един мач на националите по телевизора пуснаха звук на друг двубой, на който стадионът бе пълен.

Как системата за отчитане на посетителите на "Васил Левски" не работи през последните години. По-точно, след мача на националите, на който на стадиона бяха дошли само роднините на играчите.

Как вчера БФС обяви, че на България - Италия е имало 8 500 зрители, въпреки че от екрана ясно се виждаше, а и хора, които са били на мача твърдяха, че на стадиона е имало не повече от 4 000 човека (в неделя вечер, срещу първия работен ден от седмицата, на Грузия - Германия имаше 56 000 зрители).

Как през есента някои български медии смениха българския си доставчик на данни с чуждестранен такъв...

Спирам. Не искам да отегчавам зрителя с моите спомени.


Случващото се обаче ми напомни и за рекламите по телевизиите: чудя се, защо създателите им са решили, че всички потребители са застинали далеч в детството си, фиксирани някъде между оралната и аналната фаза на психологическото си развитие? Защо си мислят, че всички хора са инфантили? Абстрахирам се от сюжетите, които би следвало да са обект на седморна психиатрична експертиза и се концентрирам върху интонацията - в рекламите всички ми говорят така сякаш съм шестгодишно дете със забавено умствено развитие. Няма значение дали ми рекламират дамска превръзка, лосион за след бръснене или банка...говорят ми като на идиот, решавайки, че след 5 минути автоматично ще се запътя към рекламираните продукти, по метода на невролингвистичното програмиране.

700 000 са гледали България - Италия? 8 500 на стадиона?

Аз идиот ли съм?! А вие?! Има ли някой, който да се чувства идиот?!

"Общоприетите лъжи винаги са били най-могъщи врагове на личната свобода. Един е само начинът да се справите с тях. Изрежете ги до самата им сърцевина, също като тумори. Изтръгнете корените и разклоненията им. Унищожете ги, или те нас ще унищожат!".

                                                                                          Антон Ла Вей 

 

  Сподели
287