Зико и неговият автомобил


Н. Гавазов

Зико и неговият автомобил

Легендарният бразилски плеймейкър Зико получи луксозна награда преди 40 години - Toyota Celica и все още кара тази кола.

FUTBOL TV  говори за това как Зико стана собственик на тази кола, която все още използва.

На 13 декември 1981 г. се провежда мач за  Междуконтиненталната купа. В този двубой се срещнаха победителят в Европейската купа 1980/81 Ливърпул и носителят на Купата на Либертадорес 1981 Фламенго, за който Зико игра.

Тази битка се проведе на Националния стадион в Токио (Япония), а Фламенго победи съперника с резултат 3: 0. Спонсор на Междуконтиненталната купа бе Toyota, която награди най-добрия играч на срещата с автомобил.

 

В тази среща за футболист на мача бе определен Зико, който получи Toyota Celica като награда, която по това време струваше около 8 хиляди лири (около 9.3 хиляди евро).

И най-интересното е, че легендарният футболист все още притежава тази кола и дори я кара в и околностите на  Рио де Жанейро. На всичкото отгоре бразилецът отклони всички оферти за продажба.

"Многократно ми е предлагано да продам Celica, но такава мисъл дори не ми е хрумвало. Това е страхотен трофей и фантастичен спомен, това е най-важното състезание, което Фламенго спечели до момента. Колата работи чудесно и ще остана в къщата ми дотогава, докато съм жив", съобщава  Зико.

Как автомобилът се озова в Бразилия

По онова време повечето футболисти, избрани за Играч на мача за Междуконтиненталната купа, веднага продаваха автомобила и споделяха парите със съотборниците си. Зико обаче се отклони от нормата и реши да премести колата в Бразилия.  Проблемът е, че вносът на автомобили в Бразилия бе затворен по това време. Между 1976 и 1990 г. само на хора, работещи в посолства и консулства е разрешено да внасят коли в Бразилия от чужбина.

"За да закарам моята Celica, трябваше да помоля важни хора за помощ - тогава министърът на финансите Франсиско Дорнелес, президентът на Централната банка Карлос Лангони и Марсио Брахе, който бе президент на Фламенго от 1977 до 1980 г.“, спомня си Зико.

Благодарение на връзките и усилията си, футболистът успя да уреди всички бюрократични формалности и да докара колата в Бразилия, но го направи едва през 1983 г. (въпреки че я получи през 1981 г.), когато самият Зико вече бе в Италия и играеше за Удинезе.

Смешно е, но на бразилеца бе изпратен друг автомобил, а не този, който се намираше на стадиона в Япония при победата над Ливърпул. В този мач футболистът бе награден със  Celica ST, а в Бразилия бе доставена по-нова версия - Celica 2.0 GT с мощност 145 к.с.

Зико обаче успява да седне зад волана на подаръка  едва през 1985 г., когато се връща от Италия и отново се присъединява към Фламенго. Преди това братът на футболиста Еду е използвал колата две години.

"Той много добре се грижеше за автомобила", твърди Зико.

На тази кола, която вече е на 40 години, Зико е изминал около 70 хиляди мили (около 112,7 хиляди км). Бившият футболист  също така често позволява на футболните музеи в Южна Америка да използват тази кола като експонат. Но футболистът все още обича да кара тази кола, въпреки че признава, че е много трудно да я управляваш.

"Кормилното управление не е хидравлично и много тежко, така че когато съм в Бразилия и искам да вдигам тежести, аз се качвам зад волана на Celica“, смее се Зико.

  Сподели
137