Финалната битка за трона
Н. Гавазов
Ето, че дойде последното състезание от сезон 2025 във Формула 1 и няма как феновете да не са щастливи, че борбата за титлата остава непокътната до самия край.
Въпреки 100-точковата изостаналост на Макс Верстапен през лятото и изоставането на Ландо Норис от Оскар Пиастри след Гран При на Холандия, и тримата претенденти за титлата във Формула 1 пристигат в ОАЕ с шанс да оглавят класирането при пилотите.
Някои имат по-добри шансове от други – но това по-късно.
Исторически справочник
Пистата Яс Марина, която дебютира през 2009 г., вече е коронясвала шампиона на "кралицата на моторните спортове“ четири пъти – през 2010, 2014, 2016 и 2021 г.
От 2009 г. насам Формула 1 никога не е пропускала състезание в Абу Даби, дори през годините на COVID-19 през 2020 и 2021 г. Според последния подписан договор, състезанието в ОАЕ ще завърши шампионата до 2030 г.
През 2010 г. легендарната битка между Себастиан Фетел, Фернандо Алосно, Марк Уебър и Луис Хамилтън завърши със спечелване от страна на германеца на първата от четирите му титли.
През 2014 и 2016 г. пилотите на Мерцедес Луис Хамилтън и Нико Розберг се бориха за титлата. И в двата сезона британецът спечели в Абу Даби, но докато това му донесе титлата през 2014 г., през 2016 г. Розберг взе шампионата с пет точки преднина.
И тогава е най-известното състезание в Абу Даби и едно от най-драматичните в историята на Формула 1 – Гран При на Абу Даби през 2021 г., където решението на състезателния директор Михаел Маси помогна на Макс Верстапен да стане шампион за първи път.
Рекорди на Гран При на Абу Даби
Хамилтън и Верстапен са водещите пилоти за всички времена на пистата. Пилотът на Ферари е печелил пет пъти на пистата Яс Марина (последно през 2019 г.), докато Верстапен е печелил четири пъти между 2020 и 2023 г.
Трите победи на Себастиан Фетел също правят Ред Бул най-успешния отбор в Абу Даби, със седем победи. Мерцедес има шест, докато Макларън, чиито пилоти се състезават за титлата, е печелил само два пъти в ОАЕ - през 2011 и 2024 г.
Конфигурация на пистата
След основен ремонт през 2021 г. пистата е станала значително по-бърза и по-подходяща за изпреварване. Дълга е 5,281 км и разполага с 16 завоя и две DRS зони.
Яс Марина съчетава три различни характеристики: бавен първи сектор с рязко забавяне, средна скорост, технична средна обиколка и бърз последен сектор с дълги прави. Това разнообразие прави настройките на болида особено трудни – изискват намиране на баланс между максимална скорост и стабилност в бавни завои.
Ключовата точка на пистата е дългата права, където действа основната DRS зона. Именно тук често се извършват решителни маневри за изпреварване.
Състезанието в Абу Даби се провежда във формат ден-нощ: стартът е на слънчева светлина, а финалът под прожектори.
58-те обиколки на състезанието покриват общо разстояние от 306,183 км, което пилотите изминават по време на състезанието.
Кевин Магнусен постави рекордното време за състезанието в Абу Даби миналата година със своя Хаас – 1:25,637.
Гуми, стратегии и време в Абу Даби
Производителят на гуми Pirelli е избрал сравнително стандартен набор от смеси за последното състезание за сезона в Абу Даби: C3, C4 и C5.
Износването на гумите на тази писта е термично обусловено и обикновено се случва на задните колела поради необходимостта от сцепление, особено в последния сектор.
Миналата година в Яс Марина 19 пилоти стартираха със средно тежки гуми, като единственото изключение бе Хамилтън, който избра твърдите гуми. Най-бързата стратегия бе един пит стоп с твърди гуми на втория стинт.
Прогнозата за времето в Абу Даби, както и в Катар, не е изненада – слънчево, слънчево и после още малко слънчево време.
Фаворити и интриги за Гран При на Катар
И накрая, стигаме до най-важното. Кои са основните фаворити за титлата?
Ландо Норис, който спечели в Абу Даби миналата година и има съответно 12 и 16 точки преднина, е очевидно водещият претендент.
Различни аналитични сайтове са изчислили, че британецът е шампион с 80%, но какви бяха шансовете на пилота на Макларън през лятото, когато Верстапен изоставаше на 104 точки? Мисля, че бяха минимални.
Всички помнят как Алонсо заседна зад руснака Петров и загуби титлата? Може би отново ще се появи посредствен отбор, който да помогне на аутсайдера в шампионската надпревара.
Или помислете как Николас Латифи се блъсна в стената в проста ситуация в края на състезанието през 2021 г., предавайки титлата на Макс – всичко това подсказва, че финалът може да бъде изключително непредсказуем.
За да спечели титлата, Норис просто трябва да завърши на подиума, докато Верстапен и Пиастри ще трябва да разчитат на грешките на съперниците си.
След кръга в Катар изглеждаше, че холандецът и австралиецът са в по-добра психическа форма, тъй като лидерът в шампионата допусна грешки в квалификацията, спринта и състезанието. Ще се промени ли нещо до финала на сезона? Ще разберем в неделя.
Прогноза за шампион
Наистина бихме искали светът да види нов и неочакван шампион, затова ще се опитаме да предвидим някои неочаквани събития в Абу Даби и сензационната титла на Оскар Пиастри.
Програма за Гран При на Абу Даби
Петък, 5 декември
11:30 - 12:30 ч. Първа тренировка
15:00 - 16:00 ч. Втора тренировка
Събота, 6 декември
12:30 - 13:30 ч. Трета тренировка
16:00 - 17:00 ч. Квалификация
Неделя, 7 декември
15:00 ч. Състезание
Сподели
