Седми етап на Тур дьо Франс 2019: Белфор - Шалон-сюр-Сон


Н. Гавазов

Седми етап на Тур дьо Франс 2019: Белфор - Шалон-сюр-Сон

Седмият етап  на Тур дьо Франс 2019 ще започне  в Белфор  и ще премине  през територията на региона Franche-Comté. Интересно е, че това е един от малкото френски региони, чиято съвременна територия почти точно съответства на територията на бившата кралска провинция. Белфор е древен град, селища на територията му се появяват още през римско време. Благоприятното местоположение на тесен планински проход между река Рейн и Рона, така наречената "порта“, отдавна привлича заселници. През 58 г. пр. Хр Юлий Цезар, разположил войските си на мястото на сегашния Белфор, успявайки  да отблъсне атаките на германските племена. Името “Белфорт" за първи път се споменава в документи през 1226 година. "Бел Форт" - от френски може да се преведе като "добра крепост" - името на града говори за себе си, а неговата история е родена в поредица от военни конфликти.

Името е напълно оправдано през 17-ти век, когато Белфор открил за себе си изключителния военен инженер, маршалът  на Франция маркиз Себастиан де Вобан. През 1677 г., по заповед на Луи XIV,  Вобан е назначен за ръководител на всички инженерни работи във Франция и в продължение на пет години разработва система за укрепване на границите, обграждаща кралството с пръстен от крепости. Вобан възстановил 33 крепости и усъвършенствал до 300 стари, той бил борбен инженер, освен това бил отличен артилерист и тактик, командвал армията и участвал в политиката. Всички крепости, построени от Вобан, са обявени за световно наследство на човечеството. Основният инженерен талант на Вобан се проявява в удивителното му изкуство да използва характеристиките на ситуацията и терена, той няма съперници в изкуството  да прилага формите на фортификациите към ситуацията и терена.

   Крепостта на Белфор, построена под негово ръководство, по периметъра си е петоъгълник. Издържала е много обсади, най-значимата от които е героичната защита на Белфор по време на франко-пруската война от 1870-1871. В продължение на 103 дни от ноември 1870 г. до януари 1871 г. гарнизонът на крепостта под командването на полковник Дънфер-Рошоро устоява на обсадата на германските войски, придружен от обстрел. Градът не се предава на врага. Въпреки това през 1871 г. след започване на мирните преговори, едно от условията на германците е предварителното предаване на Белфор. По указание на френското правителство крепостта се предава по почетен начин: целият гарнизон се оттегля с опазването на оръжията и предоставянето на военни почести от страна на германците. Независимо от това, според условията на мира, сключен скоро, Белфор остава част от Франция.

Сега за тези събития се споменава велик паметник, който се превърна в символ на Белфорт - "Белфорски лъв", създаден от великия френски скулптор Фредерик Огюст Бартолди (Frédéric Auguste Bartholdi).

 

 

Градът в историята на Тур дьо Франс

 Този град, разположен в източната част на Франция, с право може да се нарече колоездачен - в Белфор и околностите му са положени около 70 км велосипедни алеи и техният брой продължава да нараства. Белфор е заобиколен от всички страни с гори и паркове, заемащи 450 хектара, така че разходките с велосипеди, които са лесни за наемане, са приятни и полезни. В Белфор е израснал и започнал професионалната си кариера като френски велосипедист Кристоф Моро (Christophe Moreau).

Белфор е домакинствал Тур дьо Франс 31 пъти, по-често старта (29 пъти) от финала (22 пъти). Град Белфор за пръв път се появява на маршрута през 1907 година.

 

Алтиметрия на седмия етап на Тур дьо Франс 2019

 

Белфор приема  старта на най-дългия етап на Тур дьо Франс -2019. Етапът на спринта, през който основната група ще се движи от Вогез по страната на Централния масив.

  Групата  ще се движи на югозапад и ще преодолее 3 изкачвания през  първите 130 км:

  Col de Ferrier (Col de Ferrière) изкачване 4-та категория, дължина 2,7 км, 468-592 м, спад 124 м, среден наклон 4,6%, максимален наклон 18%;

  Col de Chassagne-Saint-Denis (Côte de Chassagne-Saint-Denis) Възход от 3-та категория, дължина 4.3 км, 344-546 м, спад 202 м, среден наклон 4.7%, максимален наклон 8% ;

  Côte-de-Nan-Sous-Saint-Anne (Côte de Nans-sous-Sainte-Anne) Възход на 4-та категория, дължина 3,5 км, 365-565 м, спад на 200 м, среден наклон 5,7%, максимален наклон 10%.

Следващите 100 км равнини ще доведат групата  до Шалон-сюр-Сон. На финала има неутрализация и спринтерски протокол.

 

Град Шалон-сюр-Сон се намира в Sahon-et-Loire, централна Бургундия,  между градовете Дижон и Макон на източния склон на Côte d'Or, при сливането на река Suzon в Ush в канала Бургундия, свързвайки системата на реките Сона  и Рона  със Сена.

Преди пристигането на римляните на мястото на Шалон-сюр-Сон е имало селище на галите,  наречено  Кабилон. С нахлуването на бургундците през 6-ти век, техният лидер Гунтрам избира  Шалон-сюр-Сон за столица на своите земи. През Средновековието е бил значителен търговски център и столица на графство Шалон.

      Шалон-сюр-Сон е известен с богатото си наследство от древна гражданска архитектура, сред които се откроява късния средновековен дворец на епископа. Катедралата  Св. Винсент (La cathédrale Saint-Vincent), която започва да се строи през 8-ми век, придобива сегашния си облик през XIII и XIV век. Вътре в катедралата можете да се насладите на декоративни каменни арки, средновековни стенописи и манастири - вътрешните дворове на манастира.

   Както и в много други градове във Франция, многобройни местни карнавали и фестивали се провеждат в Шалон-сюр-Сон. Един от тях е голям карнавал през февруари. Също така през юли има колоритен фестивал с участието на улични артисти.

   Шалон-сюр-Сон 5 пъти е приемал финал от етапи на Tour de France, последния път през 1988 г.

109