От нулата до най-високото ниво - част 2
Н. Гавазов
Едно от най-големите списания по отношение на темата за футболния бизнес - Football Business Inside, публикува на своя уебсайт ексклузивно интервю в две части с изпълнителния директор на ЦСКА 1948 - Добрин Гьонов.
Представяме ви втората част от интервюто, което е публикувано на официалния сайт на "армейците".
Искате да развиете клуба като марка. Как се справяте с това?
Добрин Гьонов: От самото начало следваме една и съща последователна философия и ценности, в които ние като клуб наистина вярваме. Поддържаме един и същ тон на изразяване във всички области на нашата дейност и във всяка комуникация в онлайн и офлайн маркетинговите канали. Всъщност не искаме да се обръщаме към масите, искаме нашите фенове да чувстват близост и наистина да се идентифицират с отбора. Активно търсим млади, талантливи и мотивирани хора за клуба.
Колко лесно е да ги намерите и защо това е толкова важно за вас?
Вярвам в младите поколения и в тяхната способност и мотивация да учат и да се развиват и да прилагат иновативно мислене във всичко, което правят. Намирането на такива хора обаче, особено за спортната индустрия, не е лесна задача. Студентите, които идват от академичните институции, не са достатъчно подготвени за позиции в областта на спортния маркетинг, спортната администрация и др. Затова засега стратегията ни е да намираме млади, мотивирани хора, които са запалени по футбола, и да започнем да ги учим как трябва да функционира една спортна структура.
Търсите ли вдъхновение в други футболни клубове или спортове?
Да, това е от решаващо значение за развитието на един футболен клуб. Непрекъснато анализираме чуждестранните футболни клубове в Европа и на Балканите и се опитваме да адаптираме най-добрите им практики към нашата действителност.
Колко важни са данните за вас? Имате ли стратегия за данните?
Анализът на данни играе съществена роля във футболната индустрия. Тъй като клубовете се стремят да спечелят конкурентно предимство на терена и извън него, данните ни позволяват да извлечем информация, която да подобри представянето на играчите, да предотврати контузиите и да повиши ефективността. Използваме няколко софтуерни решения заедно с ценния принос на нашите скаути и футболни специалисти.
Къде и как събирате данни за феновете и как ги използвате?
Дигитални билети за събития, директна поща, социални медии - това са някои от нашите източници на данни. Въпреки това, както споменах по-рано, иновациите са това, към което се стремим, и тази област не прави изключение. Системите за влизане на стадиона, които могат да изготвят анализи за ангажираността на феновете и друга важна информация за това кой сяда да гледа нашите мачове, са това, към което се стремим в бъдеще.
Кои са основните комуникационни канали на клуба?
Бих описал ЦСКА 1948 като един от най-активните клубове в България по отношение на медийното участие и активността в социалните мрежи. Възходът на социалните медии предлага както предизвикателства, така и възможности за футболните клубове да взаимодействат с хората. Това е най-лесният начин човек да си състави мнение за цялата организация и да проследи развитието на дадена структура.
От самото начало на съществуването на ЦСКА 1948 клубът има ясна стратегия по отношение на медийно заинтересованите страни. Най-важните фактори, придобити от клуба при изграждането на трайни взаимоотношения с медиите, са доверието, качеството на съдържанието, прозрачността, мрежата от контакти и признанието. В началото ЦСКА 1948 беше пренебрегван от повечето медии, поради ниското ниво на футбола в най-ниските дивизии и поради присъствието на ЦСКА-София в първа дивизия. Постепенно обаче ЦСКА 1948 придобива имидж на професионален футболен клуб и на надежден партньор за медийно заинтересованите страни.
Имате доста голяма фенбаза във Facebook - повече от 90 хил. последователи. Можете ли да монетизирате този актив?
Facebook е едно много мощно оръжие. Опитваме се да правим маркетингови дейности в тази платформа, като включваме и нашите партньори и спонсори.
Местите се на нов стадион. Следващата голяма стъпка за вас като млад клуб? Какви са предимствата на новия стадион?
През последните три години играем на Националния стадион, чийто капацитет е 44 000 места, а спортните зали са разположени под трибуните. Като прибавим и голямата писта за бягане към големия стадион, акустиката сериозно се губи и единственият начин да се направи страхотна атмосфера е стадионът да се напълни с публика от поне 20 000 души, което в момента е много трудна задача за всеки отбор в България. Затова се договорихме да използваме стадион "Бистрица“. Той е нов, добре поддържан и много компактен, с капацитет 3000 души. Дори и да има 300 души на стадиона, атмосферата е фантастична.
Освен това имаме възможност да го брандираме с цветовете на отбора и разполагаме с повече позиции за реклама на нашите спонсори. Не на последно място, разходите за наем на Националния стадион са високи. Ако ги спестим, можем да ги инвестираме в други дейности. Единственият недостатък, който мога да посоча, е местоположението. Стадион "Бистрица“ е в планината, в покрайнините на София. Въпреки това, районът е много красив и посещението на мач може да се съчетае добре с приятна разходка.
Имате ли стратегия, концепция как трябва да се развива клубът извън терена през следващите пет до десет години?
Както вече споменах, клубове с нашите измерения от Балканите трябва да се съсредоточат върху реализирането на изходящи трансфери на млади играчи. С други думи, нашата стратегия се основава на развитието на млади български играчи. В първия отбор трябва да има четирима млади футболисти (на възраст между 18 и 22 години) и поне двама от тях да бъдат в първите единадесет за всеки мач. Като играят често заедно с опитни играчи в българското първенство, а надяваме се и в турнирите на УЕФА, те ще натрупат голям опит и увереност и евентуално ще станат обект на интерес от скаутските отдели на най-големите европейски клубове.
С началото на сезон 2021/2022 г. ЦСКА 1948 сформира втори отбор, който се състезава във Втора лига. Надяваме се, че това решение ще привлече най-добрите млади играчи в България, тъй като им предоставяме перфектни условия за тренировки и професионален футбол. Когато се осъществи трансфер на наш футболист пък, ние ще бъдем готови с достоен заместник, идващ от втория отбор.
Сподели