Таланти или просто продавачи на тениски?
Знаете, че марката в световен мащаб играе съществена роля за всеки един клуб в света. Когато вашия любим отбор реши да привлече нов нападател, повече от вас са на мнението, че това е така, тъй като тима желае да постигне по-добра резултатност през новия сезон. Но следва да си зададем въпроса, Това ли единствената възможна причина? Дали комерсиалната гледна точка не е станала по-важна и дали тя не се е превърнала в основен мотив при привличането на един нов футболист?
Както помните през 2010г. Манчестър Юнайтед успя да привлече Хавиер Ернандес, тъй като той младока бележеше доста попадения. Въпреки това, след като си осигуриха неговите услуги, все повече и повече мексиканци носиха фланелки на "червените дяволи" с неговото име брандирано на техните гърбове.
"Бизнесът с тениски" е бил винаги от основна част от трансферите на Дейвид Бекъм през годините. Според американското издание "Bloomberg", продажбите на екипировка с логото на Adidas MLS многократно се е увеличило, след като Бекъм подписа договор с Лос Анджелис Галакси.
Когато бившият английски национал стана част от Реал Мадрид, продажбите на стоки в клубните магазини на "кралския клуб" се увеличиха с невероятните 62%.
Силата наречена Азия
Исшвеен Ананд, директор на "OpenSponsorship", маркетингова агенция базирана в Манхатън, споделя, че идеята на най-големите футболни клубове да привличат големи имена единствен за продажба на тениски е по-скоро мит, отколкото реалност. "Преди всичко е заради техния талант - щеше да има твърде много озлобени фенове, ако техните любимици не защитаваха имената си на терена. За един отбор преди всичко са важни - успеха в лигата, договорите са партньрство и правата за телевизионно излъчване," заявява Ананд, който се занимава с проучване на спортния маркетинг в Англия и Индия.
Стийв Оленик, който е адвокат и е представлявал няколко професионални атлети в кариерата си, не се съгласява с тезата на Ананд. "Отборите преди всичко се интересуват от едно нещо и то е стабилност на продажбите. Независимо как ще се представи един играч, неговата по-важна цел е да донесе пари в клуба и утвърждаване на марката. Едва тогава вече може да говорим за талант."
Обяснено по този начин, сами можем да достигнем до извода, че доста от отборите привличат играчи от големи маркетингови пазари, като тези ходове предварително биват анализирани в детайли. Пример за това са привличането на азиатски играчи, като Ки Сунг-Йънг и Парк Джи-Сунг в английския футбол, които от своя страна се заемат ролята на глобални посланници.
Социалните медии винаги носят приходи
Много от отборите в английската Висша лига инвестират страшно много средства в подобряване на тяхната популярност, особено в Азия. Пример за това е огромното наливане на капитали в Weibo, което всъщност представлява китайски еквивалент на социална медия с повече от 300 милиона посетители дневно.
Манчестър Сити и Манчестър Юнайтед имат повече от 8 милиона последователи в Weibo. Според информация на "SportQuake", 27 милиона китайски фенове се интересуват любимите си отбори във Висшата лига. Това показва, че социалните медии са превръщат в огромно задължение на всеки един от големите клубове. "Отборите се интересуват от известни футболисти, които имат много последователи, с цел те да могат в бъдеще да допринесат за известността на тима," допълва Оленик.
"Социалните медии са изключително важни за осигуряването на една добре спонсорирана кампания. Винаги излиза по-евтино една кампания да бъде промитирана в тях, отколкото в радиото или телевизията. Това е, тъй като една платформа (Интернет) достига до всички хора едновременно." добавя Ананд.
След като целта "Китай" бива осъществявана и подобрявана от английските отбори с всеки изминал ден, много от тимовете вече започват да се обръщат и към един друг огромен пазар - този в Съединените щати. Той има зрителска маса от близо 310 милиона души, като за момента телевизионния канал "NBC"води масова кампания по привличане на все повече и повече американци към това да гледат английски футбол.
Икономика на футбола
"SportQuake"заявява: "САЩ е привликателен маркетингов пазар и доста от отборите във Висшата лига осъзнава това, поради факта, че американската икономика е зряла и преговорите са много по-лесни, когато се водят на един и същ език. От своя страна американското футболно първенство (MLS) никога няма да достигне нивото на заплати в Европа, Азия и Русия, тъй като има липса на стабилни спонсори в САЩ, а и телевизионните права са далеч от висотите на английските. В момента заплащанията в Иран са доста големи за футболистите. Приоритет на Висшата лига, след атакатата на пазар в САЩ, ще бъде този в Африка, който има невероятен потенциал за развитие."
- „Анфийлд” – ключът към 15-та поредна победа на Слот
- Ливърпул срещу Челси: Статистиката на Салах срещу „сините” преди срещата на „Анфийлд”
- Другата гледна точка
- Майкъла: В България само Лудогорец създава
- Лечков: Започвам да съжалявам за американското лято
- Пет момента, за да бъдеш легенда на Ман Сити
- Целувката на смъртта
- Стоманеният дядо
ЗА АВТОРА
Пламен Пенков е роден в "Градът на 100-те войводи" - Сливен, където преминава голяма част от детството му. Завършва висшето си образование в УНСС - специалност "Икономика". Започва кариерата си във Futbol TV още през 2009 година, като в самото начало се занимава предимно с отразяването на някои от най-интересни футболни срещи за деня. Впоследствие се заема и с изработването на видео репортажи и колажи. [...]