Шести етап на Тур дьо Франс Мюлуз - Ла Планш де Бел Фий


Н. Гавазов

Шестият етап на Тур дьо Франс (Tour de France) -2019 ще започне  в Мюлуз - най-големият град на департамента Горна Рейн и вторият най-важен град в Елзас, пристанището на канала Рейн-Рона. Мюлуз е град на контрастите, многото архитектурни паметници хармонично допълват динамичния живот на елзасците.

Назовава се още Френският Манчестър, защото е бил един от най-големите индустриални центрове в Европа. Мюлуз е известен с името "Градът стоте комина" и това е така, защото отвсякъде може да се видят старите фабрични комини от червени тухли.  

Мюлуз се счита за европейската столица на техническите музеи.

Мюлузките  текстилни магнати са изразходвали  огромни суми за техните странности. Така се появи Cité de l'automobile - Музеят на автомобилите Schlumpf Brothers (Hans Schlumpf и Fritz Schlumpf).

За разлика от много автомобилни музеи в Европа, колекцията, събрана от братята Шлумпф, е изумителна. В бившия хангар на текстилната фабрика на братята Шлумпф в покрайнините на Мюлуз, състоящ се от три гигантски зали, са изложени над 400 автомобила от 107 различни производители, включително Мерцедес, Ферари, Ролс-Ройс, Мазерати, Майбах, редки експериментални модели и копия, както и около 500 модели на европейски автомобили. От тях само 123 са експонати - колите на Bugatti са една от най-редките колекции в света.

В Музея на френските железници (Musée français du chemin de fer), който е най-големият в Европа, можете да видите десетки стари парни локомотиви, вагони на европейски експресни влакове, кралски салони на колела, електрически влакове и други влакове. Сред експонатите на железопътния музей е например локомотивът CC 65000, електрическият локомотив CC 7100, който поставя абсолютния рекорд за скоростта на релсите през 1955 година.

В Мюлуз е най-уникалното летище в Европа, то се намира на границата на три страни - Германия, Франция и Швейцария.

 

Алтиметрия на 6-я етап на Тур дьо Франс:

 

 

Това е планински етап във Vosges с изкачване от 4000 м и финал в издигането на 1-ва категория, чийто последен участък е положен по черен път с наклон до 24%. За първи път състезателите ще бъдат на височина от 1000-1400 м надморска височина.

Етапът ще завърши в Ла Планш де Бел Фий, това е изкачване от  1-ва категория, дължина 7 км, 532-1140 м, спад от 608 м, среден наклон 8,7%, максимален наклон 24%.

В исторически сведения споменаването на малкото село Ла Планш де Бел Фий е от 16-ти век. Градът получава името си след епизода, който се случва по време на Тридесетгодишната война - военния конфликт, който продължи от 1618 до 1648 г. за хегемония в Свещената Римска империя и Европа и засяга  до известна степен практически всички европейски страни. Войната започва като религиозен сблъсък между протестанти и католици от империята, но след това ескалира в борбата срещу хабсбургската хегемония в Европа. Конфликтът е последната значителна религиозна война в Европа и е породила вестфалската система на международните отношения.

По време на тази война, според легендата, момичетата от едно съседно село се криели в планините, бягайки от жестокостта на враговете, които изнасилвали  жените по пътя към завладяването на тези земи. За да избегнат подобна съдба, младите момичета решават да се самоубият, скачайки от скалата в тъмните води на езерото Трей. Местен  художник пренесъл цялата трагедия на историята в творение под формата на дървена статуя, разположена на един от склоновете на планината.

Ла Планш де Бел Фий е единственият ски курорт в Горна Савоя, който вече три пъти е приемал етап от Tour de France.

496