Сделката между Юнайтед и GM - повече от една загадка?


Н. Гавазов

Новият спонсор на Манчестър Юнайтед General Motors ще налее в клуба от „Олд Трафорд" не 210 милиона паунда, както беше обявено по-рано, а почти два пъти повече, което прави сделката между американската автомобилна компания и рекордьора по титли в Англия най-голямата в света във футбола, съобщи АР, а по-късно информацията беше разпространена и от други световни медии.

Както FUTBOL TV информира в началото на седмицата, седемгодишният контракт между клуба от „Олд Трафорд" и подразделението на американския гигант General Motors (GM) ще започне да действа от сезон 2014/15 и в резултат на това логото на американската автомобилна компания ще бъде изписано на фланелките на футболистите на Манчестър Юнайтед.

Финансовите параметри на договора не бяха обявени, но в пресата изтече информация, че въпросната сделка е най-изгодната във футболната история по отношение изписване името на спонсора върху екипа на играчите. Единствено ESPN се добра до информация, че клуба от „Олд Трафорд" ще получи 210 милиона паунда по време на седемгодишното си сътрудничество с американците, което се равнява на около 326 милиона щатски долара.

Днес обаче АР шокира футболната общественост, съобщавайки че стойността на сделката е за 559 милиона долара или за близо 360 милиона паунда. Любопитното е, че макар контракта да влиза в сила от сезон 2014/15, тази и следващата година GM ще плати на Юнайтед по около 18.6 милиона долара на година, което е абсолютен прецедент по отношение на подобни сделки.

Когато договорът влезе в сила, американският концерн ще преведе в касите на клуба от „Олд Трафорд" 70 милиона щатски долара (45 млн.паунда), като през всяка следващата година тази сума ще се увеличава с 2.1%.

„Бих казал, че увеличението между Aon и Chevrolet е безпрецедентно и историята не познава подобно нещо", заяви Джим Андрюс от консултантска агенция IEG.

„Всичко това е фантастично. Ние сме партньори с Chevrolet само от няколко седмици, но те вече създадоха някои фантастични идеи, които ще са полезни както за нашето партньорство, така и за нашите 659 милиона последователи по целия свят", заяви от своя страна търговския директор на Юнайтед Ричард Арнолд.

Още по-интересното е, че тази новина идва на фона на уволнението на главния маркетингов директор на американската компания Джоел Еваник, който водеше преговорите с Манчестър Юнайтед. Говорител на General Motors заяви, че Еваник „не е успял да отговори на очакванията на компанията по отношение на своите служители".

Новината с уволнението на чиновника е изключително изненадваща, тъй като Еваник пое поста преди две години и неговата основна задача бе да се създаде нов имидж на автомобилната компания и подобряване на репутацията и, която беше влошена след спасяването от фалит на GM през 2009 година. Джоел се справяше добре със задълженията си и мнозина специалисти смятаха, че успехите на компанията се дължат именно на работата на Еваник в сферата на маркетинга.

Ето и топ-сделките в света на футбола:

1. Манчестър Юнайтед, 45 млн. паунда (General Motors)

2. Барселона, 25 милиона паунда (Qatar Foundation)

3. Байерн, 23.6 млн. паунда (Deutche Telekom Телеком)

4. Ливърпул, 20 млн. паунда (Standard Chartered)

4. Манчестър Сити, 20 милиона паунда (Etihad Airways)

4. Съндърланд, 20 милиона паунда (Invest in Africa)

7. Реал Мадрид, 16,8 млн. паунда (Bwin)

8. Челси, 13,8 млн. паунда (Samsung)

9. Тотнъм, 10 милиона паунда (Autonomy & Investec)

9. Милан 10 млн. паунда (Emirates)

9. Нюкасъл, 10 милиона паунда (Virgin Money)

 

86